Pages

the clown is here

:)

Wednesday 20 September 2017

Melaka River Cruise

Assalamualaikum..

Kalau baca post lama aku berjalan kat Melaka ni (refer sini), aku ada menyatakan keinginan aku untuk naik cruise kat Melaka ni. Tapi time tu tak naik pun. Rasa macam tak perlu, dengan panas-panasnya time tu. So batalkan niat.

Tapi kali ni sebab berjalan time malam, sejuk sikit, dan pemandangan pun macam nice je berlampu-lampu bagai, maka aku dan kawan-kawan trylah naik Melaka River Cruise ni.




Tengok tu sepanjang Melaka River tu memang cantik. Untuk mana yang tak tau, keliling sungai tu ada banyak kedai-kedai menarik. Kiranya kalau korang makan atau melepak kat kedai tu, akan ada port sebelah belakang untuk korang menikmati suasana tepi sungai tu.




Nampak tak tu berderet kedai tepi tu. Bersinar-sinar memanggil korang datang kat situ. Haha. Korang takkan kesunyian pun kalau naik bot ni. Tak perlu sendu-sendu, sebab sini sentiasa meriah. Bukan kedai makan je, ada je benda-benda lain lagi yang boleh menarik perhatian korang. Memang cantik.




Sepanjang sungai ni memang ada je kedai-kedai. Bila siang mungkin tak nampak sangat meriahnya, tapi bila malam macam ni, memang meriah. Ada jugak nampak mural cantik-cantik sekeliling tu. Kiranya memang diorang menitik beratkan keindahan untuk tarikan pelancong kat sini lah. Kira #DontMessWithMelaka lah ni. Haha.




Ni dia geng aku naik cruise ni. Dia takdalah cruise sangat. Cuma sebuah boat yang boleh naik ramai-ramai. Haha. Sekali naik tu memang ramai boleh naik. Ada beberapa group lain pun naik sekali dengan kitorang time ni.




Masa awal-awal naik ni, aku excited lah, nak duduk depan sekali. Nak menikmati pemandangan dengan clearlah kononnya. Tapi lepas dah naik ni, aku cadangkan semua orang yang naik ni, avoid lah selagi boleh daripada duduk depan sekali.

Sebabnya, bila dah bergerak je bot ni, air akan terpercik ke dalam bot. Lagi-lagi part corner, memang confirm terpercik airnya. Bila bertembung dengan bot lain, lagilah bergelora air tu. Air dia kalau sesuci lebaran takpa jugak, ni bau dia halamakkkk. Jadi korang kalau naik, aku nasihatkan duduk lah bahagian dalam sikit.




Macam aku cakap tadi, sepanjang sungai ni korang takkan sunyi lah. Boleh tengok sekeliling dia. Cantik-cantik je semua, dengan lampu warna-warni. Meh cuci mata sikit.






Korang akan lalu bawah banyak jambatan. Tak perlu tundukkan kepala. Confirm lepas. Haha.




Nak naik tuuuuu..








Tetiba ada jambatan nama bapak sendiri. Sejak bila kerah tenaga buat jambatan kat sini, bah?




Nampak tak jambatan yang sama, tapi warna lampu dia sudah bertukar dah. Cantikkkk




Masa naik ni memang ada beberapa bot lain jugak. Kiranya sentiasa ada jela bot ni. Tak susah nak naik. Kalau pergi kat kaunter tu, beli je.

Untuk harga tu, berbeza-beza ikut jenis. Eh jenis ke? Haha. Maksud aku kalau dewasa lain, kanak-kanak lain. Untuk MyKad holder pun lain, untuk pelancong lain. Dan semestinya untuk hari biasa dengan hari cuti, confirm lain. So nak lebih specific bolehlah refer dekat signboard tepi tu. Ataupun kalau nak bajet-bajet dulu, boleh google siap-siap.




Ok muka ada senyiummmm. Dah merasa naik cruise ni, muka ada banyak senyiummm. =P



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...