Pages

the clown is here

:)

Thursday 8 February 2018

Kellie's Castle

Assalamualaikum..




Kellie's Castle ni adalah the first place yang aku nakkk sangat pergi kalau sampai Perak. Aku pun tak tau kenapa aku suka untuk tau benda-benda bersejarah macam ni. Selain tempat ni memang cantik kalau ambik gambar tu. Gila bergambar betul. Haha.




Nak masuk sini kena bayar. RM5 untuk sesiapa yang ada kad pengenalan. Yang takda, lagi mahal lah.




So aku nak bercerita pasal keadaan tempat ni jela. Sebab kalau nak cerita pasal sejarah dia, hal bunuh-bunuh ke apa semua tu, korang google je lagi senang kan. Banyak sumber boleh baca. Sejujurnya aku malas nak menaip sebenarnya. Muahahaha.






Kawasannya besar. Luas. Ada banyak tangga kena naik dan dia agak berbukit sikit. So sangat-sangat lah dinasihati untuk pakai pakaian yang selesa. Sebab kau akan berpeluh masa jelajah kawasan ni. Ketiak jangan cakap lah. Banjirrr. Haha.




Actually aku tak tau mana satu pintu masuk. Dari jambatan tu, akan ada 2 laluan kiri atau kanan. Kitorang ke kiri je sebab ramai menghala ke situ. Haha.




Mungkin itulah pintu utama dia. Sebab ada macam tinggi gitu kan. Tapi pintunya kecik je. Mungkin aku salah masuk pintu kot. Haha. Dan sebab rumah ni memang dikatakan tak sempat siap sepenuhnya kan. So ada beberapa struktur yang macam tak complete.

Kawasan ni agak tak tersusun. Sebab tu pintu masuk pun tak sure yang mana satu. Bila masuk ni, ada tempat dia ada letak macam set kerusi meja semua. Mungkin sini adalah ruang tamu untuk rumah ni. Mungkin salah satu nya lah. Sebab banyak lagi ruang yang ada lebih kurang macam ni.






Bilik-bilik yang lain lebih kurang je saiznya. Besar-besar tapi bentuk petak je. Kebanyakannya ada laluan rahsia, especially untuk bilik-bilik utama macam bilik anak-anak, bilik tetamu macam tu. Untuk keselamatan lah kan, senang nak larikan diri ke apa kalau ada apa-apa hal. Tangga untuk laluan rahsia tu selalunya kecik je. Muat untuk sorang lalu je.






Biliknya memang banyak. Macam-macam jenis ada. Kebanyakan bilik ada pintu kiri kanan. Kira open lah. Bilik air pun sama banyak jugak.

Bilik untuk pekerja dapur ada kat bahagian bawah. Ada dalam 3 atau 4 bilik tak silap aku. Kawasan bawah tu pun ada kawasan lapang. Bersambung dengan kawasan rumah lama. Kira ada rumah lama, sambung dengan rumah yang terbaru yang dibina lah.






Lepas tu naik atas. Ada banyak bilik jugak. Jalan dia memang agak rumit. Sebab banyak laluan rahsia yang boleh kita lalu. Tangga utama pun ada jugak. Yang tangga utama ni luas lah. Tapi untuk naik dan turun tu ada tangga-tangga kecik lain.

Lepas tu ada beranda untuk jalan dari bilik ke bilik. Kawasan beranda ni lah kot yang orang dok cerita macam-macam kisah seremmm tu. Aku buat tak tau jela kat sini. Ambik gambar je banyak sebab cun wei. Haha.




Dari tingkat bawah, aku dengan husband naik satu-satu tingkat. Masuk semua bilik. Sampai atas sekali.




Jangan tak tau, sampai ke bumbung pun boleh naik tau. Tapi agak bahaya lah sebab open je kawasannya. Kalau budak-budak berlari ke apa, tertolak, memang terus ke bawah. Nauzubillah. Kat atas ni ada macam satu tempat untuk memantau. Nampak jelas semuanya kat bawah tu.


Oh lihatlah doniaaaa




Tengok tu orang panjat-panjat sampai atas tu. Dan tepi tu takda apa-apa halangan pun untuk keselamatan. So kalau bawak budak tu, kena pantaulah. Bahaya.


Dari atas bumbung rumah


Dari atas bumbung tu ada lubang boleh nampak terus ke bilik. Mungkin untuk senang tengok apa-apa jadi kan. Maybe lah, aku pun bukan tau sangat pasal ni. Haha. Atau mungkin jugak ditutup, tapi sebab dah lama, jadi dia dah takda tutup. Amboi. Fikir banyak betul ek kalau berjalan tempat bersejarah macam ni.


Tak silap aku ni lif untuk rumah ni.


Tingkat paling atas ni ada satu bilik. Dia tulis situ bilik tetamu. Tapi tak pasti bilik untuk tidur ke bilik untuk makan-makan ke apa lah kan. Ada lif kat tepi tu satu je. Lif lama. Tapi tak rasa orang boleh masuk. Mungkin untuk hantar makanan je macam tu.


Dalam salah satu bilik bahagian atas


Apa-apa pun aku enjoy datang sini, walaupun macam takda apa. Tapi entahlah, rasa seronok. Sebab macam dapat rasa suasana dulu-dulu.




Secara jujurnya, agak seram bila berjalan kat sini. Macam rasa meremang jugaklah, sebab kawasan rumah lama kan. Tapi sebab ramai pengunjung, takdalah rasa macam seram sangat. Haha. Pengunjung bukan dari Malaysia je, dari negara lain pun ada. Masa aku pergi tu, ada dari Korea, Singapore, China (dapat detect dari cara cakap).




Bye Kellie's Castle. Thanks for the experience.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...